Pasak statistikos, kas dešimtas Europietis yra susidūręs su skrydžių vėlavimu ar atšaukimu. Kuo dažniau naudojatės oro transportu, tuo didesnė tikimybė, kad anksčiau ar vėliau pateksite į panašią situaciją. Tačiau ar žinote, kokia kompensacija už nepatogumus Jums priklauso ir kaip ją atgauti?

Žinokite savo teises

Oro keleivių teisės yra saugomos ES reglamento (EB) 261/2004. Šis dokumentas nusako pagrindines keleivio teises, kai vežėjas atideda ar atšaukia suplanuotą skrydį, atsisako vežti keleivį. Priklausomai nuo to, į kurią iš minėtų situacijų patekote, šis ES reglamentas užtikrina Jūsų teisę į kompensaciją, teisę į rūpinimąsi (t.y. maitinimą, nakvynę, transportą), teisę į patirtų išlaidų padengimą bei maršruto ar bilieto klasės keitimą. Svarbu nepamiršti, jog minėtas dokumentas yra Europos Komisijos parengtas dokumentas, taigi galioja tik skrydžiams, kurie išvyksta iš ES arba atvyksta į ES su ES registruotomis oro linijomis.

Taip pat privalome pažymėti, jog Jūsų teisės į kompensacijas galioja tik tuomet, kai skrydis yra sutrikdomas dėl avialinijų kaltės. Jei trikdžiai įvyksta dėl ne nuo avialinijų priklausančių aplinkybių, kompensacijos gauti greičiausiai nepavyks. Pateikiame keletą pavyzdžių:

Dažniausiai pasitaikantys skrydžių trikdžiai:

1. Vėluojantis / atidėtas skrydis

Lėktuvas laikomas pavėlavusiu, kai nusileisti galutinėje paskirties vietoje vėluoja daugiau nei 3 valandas. Toks laiko tarpas jau ne menkas vėlavimas – juk keliaujantiems ne poilsiauti, kelios valandos gali būti labai svarbios. Tiesą sakant, net ir atostogauti vykstantiems keleiviams 3 valandos gali kainuoti papildomą skrydį (jei Jūsų skrydis suplanuotas su persėdimu, tačiau nėra jungiamasis).


Žinoma, jei skrydis vėluoja dėl prastų oro sąlygų, kompensacijos greičiausiai negausite. Tačiau labai dažnai skrydžiai vėluoja dėl žmogiškojo faktoriaus, pvz., prastai suplanuotų techninės priežiūros darbų ar netinkamai suorganizuoto personalo tvarkaraščių. Toks elgesys yra laikomas avialinijų aplaidumu, kurių kompensavimą dabar užtikrina teisės aktai. Taigi, jei:

 * Jūsų skrydis pavėlavo nusileisti paskirties vietoje 3 ar daugiau valandas;

  *skrydis buvo iš ES, arba į ES su ES registruotomis oro linijomis;

  *už skrydžio vėlavimą atsakingos oro linijos;

2. Atšauktas skrydis


Atšauktas skrydis laikomas vertu kompensacijos, kai apie atšaukimą avialinijos NEinformuoja Jūsų 14 ar daugiau dienų prieš planuojamo skrydžio datą.

Tik labai nedidelė skrydžių dalis yra atšaukiami dėl grėsmę keleivių saugumui keliančių aplinkybių, kurios nepriklauso nuo avialinijų. Dažniausiai skrydžius avialinijos atšaukia nepavykus parduoti planuoto bilietų skaičiaus ar dėl kitokios finansinės naudos. Toks elgesys yra netoleruotinas, todėl jei:

* Jūsų skrydis buvo atšauktas ir apie atšaukimą jums nebuvo pranešta 14 ar daugiau dienų prieš jo datą;

 *skrydis buvo iš ES, arba į ES su ES registruotomis oro linijomis;

 *už skrydžio atšaukimą atsakingos oro linijos;

Buvote neįleistas į lėktuvą, kadangi jame neliko vietos


Atvykote į oro uostą, tačiau Jums nepavyko įsilaipinti į lėktuvą, kadangi jame tiesiog nebeliko vietos? Atrodo neįmanoma, ar ne? – Tačiau tai tik dar viena avialinijų gudrybė. Siekiant užsitikrinti maksimalų pelną oro vežėjai kartais parduoda daugiau bilietų, nei keleiviams lėktuve yra vietų, besitikėdami, kad ne visi keleiviai pasirodys skrydžio metu. Taip lėktuvas būna sąmoningai perpildomas. Mes manome, kad toks avialinijų elgesys yra tiesiog įžūlus, todėl raginame reikalauti Jums priklausančios kompensacijos. Jei:

 Jūsų neįleido į skrydį, nes lėktuve neliko vietų;

 *skrydis buvo iš ES, arba į ES su ES registruotomis oro linijomis;

* turėjote su savimi visus skrydžiui reikalingus dokumentus (asmens dokumentus bei lėktuvo bilietą);

* nesutikote savanoriškai užleisti savo vietos lėktuve mainais į kuponą ar kokią kitą paslaugą;

Kokią kompensaciją galima gauti už vėluojantį ar neįvykusį skrydį?

Visų pirma, dar net nesileidžiant į kalbas apie keleiviams priklausančias pinigines kompensacijas, norime dar kartą akcentuoti, kad sutrikdyto skrydžio atveju Jūs turite teisę ne tik į finansinę kompensaciją, bet ir į rūpybą. Tai reiškia, kad galite drąsiai reikalauti oro linijų, kad Jums suteiktų: 

  • du nemokamus skambučius;
  • prieigą prie el. pašto ar fakso;
  • nemokamus užkandžius ir gėrimus;
  • apgyvendinimą viešbutyje (jei būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų);
  • transportą į ar iš viešbučio. 

Jokiu būdu nepriimkite menkų kompensacijų (kuponai kitai kelionei, maistui, nemokama ekskursija ar pan.) ir nepasirašinėkite dokumentų, jog gavę neproporcingai mažą kompensaciją atsisakote tolimesnių pretenzijų. Avialinijos, kurios yra atsakingos už Jūsų skrydžio sutrikdymą, privalo pasirūpinti tiek Jūsų gerove skrydžio sutrikdymo metu, tiek Jūsų patirtais finansiniais nuostoliais.

Na, o prakalbus apie finansinius nuostolius ir jų padengimą, pravartu žinoti, kad Jūsų skrydžio kompensacija priklauso nuo skrydžio atstumo. T.y. kuo didesnis atstumas – tuo didesnė kompensacija. 

Kaip gauti kompensaciją už skrydį?

Skirtingos avialinijos turi skirtingas tvarkas ir procedūras, kurių reikia imtis norint gauti Jums priklausančią kompensaciją už vėlavusį, atšauktą ar perpildytą skrydį. Jūs galite pasirinkti, kaip susigrąžinti Jums priklausančius pinigus: galite ieškoti avialinijų teikiamos informacijos ir visą aplikacijos kompensacijai procesą bandyti įveikti patys arba galite šį darbą palikti tarpininkams.

Nusprendę pretenziją pateikti patys, Jūs:

  -rizikuojate padaryti klaidų pildydami anketą, todėl procesas gali būti vilkinamas;

 -galite patirti neplanuotų išlaidų konsultaciniams skambučiams į avialinijas, jei norėtumėte daugiau sužinoti apie pinigų susigrąžinimo procesą; 

Pasinaudoję tarpininkų paslaugomis pretenzijai pateikti, Jūs: 

* neturėsite mokėti komisinių mokesčių už kompensacijos išieškojimą.

*Pasinaudoję tarpininkų paslaugomis pretenzijai pateikti, Jūs: 

 *sutaupysite laiko (pretenziją pateikti užtruksite vos kelias minutes);*

* išvengsite keblios komunikacijos su oro linijomis, oro keleivių teises ginančiomis institucijomis;

* neprarasite pinigų tuo atveju, jei Jūsų pretenzija kompensacijai gauti bus atmesta; 

*gausite kiek mažesnę kompensaciją, kadangi tarpininkaujanti kompanija atskaičiuos komisinį mokestį.

Dar keletas naudingų patarimų

  • Net žinodami, jog skrydis gali būti atidėtas, atvykite į oro uostą ir užsiregistruokite skrydžiui numatytu laiku. To nepadarius, galite nepretenduoti į kompensaciją.
  • Jei skridote ne vienas, nepamirškite, jog kompensacija priklauso kiekvienam keleiviui individualiai, nedarykite nuolaidų už nosies jus vedžiojančioms oro linijoms.
  • Jei skridote darbo reikalais ir už jūsų bilietą mokėjo bendrovė, nenuleiskite rankų – kompensacija priklauso žmogui, kurio pavardė nurodyta biliete, o ne tam, kas už jį sumokėjo.
  • Net jei Jūsų atšauktas skrydis buvo atšauktas prieš kelis metus – raginame pabandyti pateikti pretenziją, kadangi kompensaciją galima gauti už skrydžių sutrikdymus, įvykusius per pastaruosius šešerius metus.